Friday, February 12, 2010

Unforgettable Part 30


Max, Carl dan Shin meliar-liarkan mata mereka untuk mencari Hana.Mereka terpaksa berpakaian lain daripada biasa kerana bimbang jika dikenali oleh peminat-peminat mereka.Kalau ikutkan hati sudah lama mereka larikan diri tapi disebabkan Daniel, mereka terpaksa teruskan juga.

"Kau nampak tak dia?"tanya Max sambil membetulkan topi yang dipakainya.

"Tak ada pun.Betul ke kat sini tempat dia tinggal?"tanya Shin pula.Carl yang sedang bercakap di telefon dikerlingnya sekilas.

"Confirm, memang ni tempatnya."Carl melangkah keluar dari kereta.Max dan Shin memandangnya sebelum turut keluar dari perut kereta.

"Kau nak pergi mana Carl?"tanya Max sambil menggarukan kepalanya yang tidak gatal.

"Aku nak pergi intai."

Membulat mata Shin dan Max."Kau biar betul!"

Carl tergelak kecil sambil menepuk bahu kedua-dua orang sahabatnya."Aku gurau jelah."

"Nek, Hana pergi dulu ye."suara seseorang amat dikenali oleh mereka bertiga kedengaran.Sepantas kilat Shin, Max dan Carl masuk ke dalam kereta.Bimbang jika diketahui oleh Hana.

"Yang kita sembunyi ni kenapa?"tanya Shin sambil ketawa kecil.Max dan Carl memandangnya dengan pelik sebelum masing-masing turut ketawa.Mereka terlupa yang sebenarnya diri mereka harus dilihat oleh Hana bukannya menyembunyikan diri macam ni.

"Aku lupalah.Dia ada lagi tu.Biar aku yang jerit."balas Max sebelum keluar dari kereta dan mula melaung nama Hana sekuat hatinya.

"HANA!!!!!!!"

Hana yang sedang membonceng basikal nyaris-nyaris terlanggar pokok di hadapannya kerana gagal untuk mengimbangi badannya akibat terkejut dipanggil dengan begitu kuat.Dia memalingkan kepalanya untuk memarahi sesiapa sahaja yang menjerit sebentar tadi.Hana menekup mulutnya apabila melihat Shin, Max dan Carl mendekatinya.Disebabkan oleh perasaan panik Hana terus membonceng basikalnya walaupun dipanggil berulang kali.

"Aku tak nak jumpa Daniel!"ujarnya perlahan.Kalau Shin, Max dan Carl berada di sini, dia yakin yang Daniel juga akan berada di sini.Mereka semua ibarat belangkas!

"Hana, kenapa kau lari?"kedengaran suara garau dari sebelah kanan Hana.Naik terkejut Hana apabila melihat kereta Shin sudah berada di sebelahnya.

"Pergi jauh!"

"Daniel tak adalah.Kami bertiga je."Carl seperti dapat mengagak apa yang menyebabkan Hana lari sebentar tadi.

Perlahan-lahan Hana mula berhenti sebelum turun dari basikalnya sambil bercekak pinggang.Ketiga-ketiga jejaka itu melangkah keluar dan menahan ketawa apabila melihat muka Hana yang masam.

"Macam mana awak semua tahu saya ada kat sini?"tanya Hana seraya berjalan menghampiri mereka.

Masing-masing menayangkan muka tenang."Adalah..biarlah rahsia."jawab Shin sambil tersenyum.

"Haruhi ke?"

Dengan pantas mereka bertiga menggelengkan kepala."Habis tu sape?"

"Secret.Kami dah janji."Shin, Max dan Carl yakin yang Hana tidak tahu bahawa Mike adalah dalangnya kerana Hana tidak tahu bahawa V-Pop sudah berkawan baik dengan Mike.

"Secretlah konon.Awak semua buat apa kat sini?"

"Nak jumpa kau."balas Max selamba.

"Nak buat apa?"

"Sajelah..kan dah lama kitaorang tak jumpa kau."

"A'ahlah.Saya pun rindu sangat-sangat kat awak semua."kata Hana dengan teruja.Hilang terus muka masamnya."Jom ikut saya pergi pantai.Ada aiskrim best jual kat sana."

"Okay!"sahut mereka bertiga.Plan pertama berjaya!

************************************************************************************


"Dah jumpa dia?tanya Daniel sebaik sahaja Carl menelefonnya.Carl menjeling sekilas ke arah Shin, Max dan Hana yang sedang enak menjilat aiskrim sambil berjalan-jalan di persisiran pantai.Dia tidak turut serta dengan alasan sudah penat berjalan dan kesempatan itu digunakan untuk menelefon Daniel.

"Dah.Dia tengah jalan-jalan kat pantai dengan Shin dan Max."

Kedengaran bunyi keluhan lega."Nasib baik.Dia okay-okay je kan?"

"Okay je.Dan dia nampak sihat dari pandangan mata aku."

"Baguslah.Dia ada tanya pasal aku tak?"

Carl mengukir senyuman.Dah agak mesti Daniel tanya soalan tu punya."Tak ada."

"Lah, dia tu kan! Memang..memang..."

"Memang comel, baik, cantik dan bla bla bla.."sampuk Carl.

"Ek, ek...taklah,Dia tu memang sengal, suka buat orang tertunggu, suka buat orang sakit hati dan bla bla bla.Tu baru betul."ujar Daniel sambil mengukir senyuman.

"Ek eleh..ye lah tu.Aku tak cayalah.Kalau kau nak tipu, cari orang lain.Fay ada kat situ tak?"

"Tak ada."

"Dia gi mana?"

"Biasalah, pergi dating dengan Haruhi."ketawa kecil Daniel kedengaran.

"Aku agak dah! Tapi aku sedihlah."

"Apasal?"tanya Daniel dengan pelik.

"Yelah, kita empat orang je lagi yang masih belum berpunya."keluh Carl.

"A'ahlah..ek-ek..tunggu jap.Aku dah lah."

"Huh?"

"Hana kan girlfriend aku."

"Adoi, perasannyalah kawan aku sorang ni.Bila masa Hana terima kau?"

"Nantilah..just wait and see."

"Carl, cakap dengan sape tu?"tanya Hana ketika dia berjalan menghampiri Carl.

"Erk..cakap dengan kawan."balas Carl cuba berlagak tenang dan selamba.Hana memandang pelik.

"Ye ke?"Daniel teruja apabila dapat mendengar suara Hana.

"Yelah..kalau tak percaya ambiklah phone aku ni."ujar Carl sambil menghulurkan telefon bimbitnya kepada Hana.Hana menggeleng perlahan.

"Saya percaya awak."

"Oit oit, aku nak cakap dengan Hanalah."kata Daniel.

"Kau nak cari nahas ke?"suara Carl sudah semakin perlahan.

"Boleh jugak."balas Daniel selamba.

"Kau ni memang dah angau!"kata Carl sedikit kuat apabila Hana kembali mendekati Max dan Shin yang sedang bermain-main dengan air.Daniel hanya ketawa besar.

************************************************************************************


Fay berjalan beriringan dengan Haruhi ketika mereka berdua berada di sebuah shopping mall.Masing-masing mengenakan jaket berwarna hitam dan t-shirt putih bergaris hitam.

"Awak nak beli apa?"tanya Fay sebelum menarik Haruhi supaya berjalan dekat dengannya.

"Saya nak tengok-tengok cenderamata kat kedai tu."balas Haruhi sambil tangannya menunjuk ke arah sebuah kedai comel yang menjual pelbagai jenis cenderamata.

"Jom."Fay memegang tangan Haruhi sebelum menarik tangannya memasuki kedai itu.Terlopong mulut Haruhi apabila melihat patung-patung beruang yang comel disusun dengan begitu cantik di rak-rak kaca.

"Comelnya!"Haruhi teruja apabila melihat sepasang keychain berbentuk teddy bear yang sangat comel.

Fay tersenyum nipis."Nak ke?"

"Nak tapi nak guna duit saya."

"Ek, tak apalah.Guna duit saya je."

"Tak apa..biarlah kali ni saya yang belanja."

Fay menggaru-garu kepalanya sebelum mengangguk tanda bersetuju."Thanks Fay."



Ketika Haruhi sedang beratur di kaunter, Fay telah didekati oleh seorang wanita.Mata Fay membulat apabila melihat seseorang yang memang amat dikenalinya.

"Kau! Buat apa kat sini?!"marah Fay dengan suara yang kasar.Dia mengerling sekilas ke arah Haruhi yang masih beratur.

"Aku datang nak jumpa kau.Aku rindu sangat-sangat dekat kau."ujar wanita itu dengan suara yang lirih.

Fay menjenggilkan matanya."Sorry ye..Aku dah berpunya.She's perfect enough for me.Aku tak perlukan orang lain dah."

"Takkan sekejap je kau dah lupakan aku.Dulu kau kata kau cintakan aku, kau sayangkan aku.And now kau boleh cakap yang kau dah tak perlukan aku!"

"Dulu kau yang tinggalkan aku.Memang aku cintakan kau.."ayat-ayat yang dikeluar dari bibir Fay mengejutkan Haruhi yang sedang berdiri berhampiran dengan mereka berdua.Perlahan-lahan Haruhi berlalu pergi sambil menahan tangisannya daripada mengalir keluar tetapi air mata jernihnya tetap degil dan mengalir dengan laju sekali.

Fay masih lagi berbicara dengan wanita di hadapannya."Memang aku cintakan kau tapi itu semua perkara lepas.Sekarang ni hanya Haruhi je yang bertakhta di hati aku.Hanya dia seorang je.Now, please leave me alone."

"Tapi Fay, aku masih cintakan kau."Fay mengangkat tangannya untuk menghentikan kata-kata wanita itu.

"Stop it.Aku pergi dulu..Vivian, carilah orang lain.Kau cantik, aku pasti ramai lagi orang lain yang lebih sesuai dengan kau."ujar Fay sebelum berlalu pergi.Dia menuju ke arah kedai itu tetapi malangnya Haruhi langsung tidak kelihatan.Dia mulai berasa cemas dan segera mencapai telefon bimbit.Dihubungi berulang kali nombor Haruhi tetapi masih tidak ada jawapan.Hati Fay sudah tidak tenang lagi.

************************************************************************************

4 comments:

  1. hohohoh....
    nak daniel ngn hana...
    apa ekkk rncngan daniel....
    hrp2 dia brjaya...
    god luck daneil...
    kcian fay...
    haruhi slh sngka lak...
    hmm...
    best2x...

    ReplyDelete
  2. nak hana n' daniel
    hehe :D
    kesian fay tp kesian jugak ngan haruhi
    best
    ;D

    ReplyDelete
  3. Hehe..
    Thanks ye Epy Elina.
    :D

    Hana,
    Thanks jugak ;)

    ReplyDelete

♥ Thanks for the comments.

Tomodachi :)

...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers