Page Fallenmoon/Liya Zafrina : Klik di sini
Group Atas Nama Cinta-Mu : Klik di sini

Saturday, July 28, 2012

Cerpen : Jalan Cinta Part 2


MUHAMMAD AMMAR
            Tersenyum kecil bila aku baca mesej daripada bakal abang ipar aku ni. Kata dia, Damia dah pilih warna krim dan biru. Dia pun dah bagitahu dekat mama dan papa. Mama dengan papa macam biasa je, tak kisah asalkan Damia suka. Haih, sayang sangat dengan bakal menantu diorang tu!
            Esok, aku akan bertolak balik ke Malaysia. Haa... makin dekat nak kahwin, makin berdebar jantung ni. Agaknya Damia pun rasa macam ni ke? Dia pun berdebar ke?
            Sebenarnya aku ni malu nak jumpa dia masa akad nikah nanti. Pertama kali nak berjumpa face to face. Haih, mau pengsan aku depan dia nanti!
            SMS yang dihantar oleh Abang Ngah tadi dibaca sekali lagi. Dan sekali lagi tersenyum-senyum. Jatuh cinta ke aku ni?
            Assalamualaikum Am. Bakal isteri hang cakap dia nak tema warna krim untuk belah perempuan. Belah hang pulak warna biru dengan putih. Dia cakap mesti comel kan? *Abang tau dia nak cakap pasal hang sebenarnya. :P
            ***
NURUL DAMIA
            “Ni Ammar bagi dekat Mia...” Tiba-tiba Abang Ngah bagi satu beg plastik yang di dalamnya ada kotak yang berbalut dengan kertas minyak.
            “Ammar bagi?”
            “Yelah. Dia baru sampai semalam...”
            Aku mengangguk faham sebelum mengambil beg plastik dari tangan Abang Ngah. Depan Abang Ngah jugak aku bukak balutan kotak tu. Bila dah bukak je kotak tu, terus mulut aku terlopong. Bukan takat aku yang terlopong tapi dengan Abang Ngah sekali terlopong jugak sebelum dia menjerit panggil ibu dengan ayah yang tengah sibuk dekat dapur. Tak sempat aku nak menghalang langsung!
            “Ibu, ayah! Adik dapat tudung labuh dengan jubah!” Jeritan Abang Ngah aku boleh dengar sampai ke sini. Perlahan-lahan aku capai sehelai jubah berwarna hitam. Lembut je kain dia. Dari celah-celah jubah dengan tudung ni jugaklah, aku nampak sehelai kertas berwarna putih yang diselitkan dengan sehelai tudung labuh berwarna putih.
            Ni tudung untuk akad nikah. Saya harap awak sudi pakai.
            Tersenyum terus aku masa tu. Tudung labuh berwarna putih itu aku sarungkan ke kepala sebelum aku bangkit mendapatkan ibu dan ayah yang masih lagi mendengar cerita Abang Ngah. Mereka bertiga semua ternganga bila tengok aku sebelum ibu memeluk aku sambil mengusap tudung yang aku pakai sekarang ni.
            “Ammar kasi. Cantik kan?” Aku sengih. Tudung ni bukan plain sangat. Adalah sulaman sikit-sikit tapi serius cantik! Entah dekat manalah dia beli tudung ni. Nak tanya, malulah pulak!
            “Mia nak pakai tudung ni la nanti.”
            “Tapi tu tudung labuh.”
            Aku tersenyum sebelum duduk di sebelah ibu. “Kalau bakal suami Mia yang bagi tudung ni, insya-Allah Mia akan pakai. Lagipun mungkin itu tandanya dia suka Mia bertudung labuh.”
            “Alhamdulillah kalau macam tu. Ibu pun suka tengok Mia pakai macam ni. Comel je.”
            Aku tersenyum sambil menyentuh tudung dekat tangan aku sekarang ni. Makin lama, makin aku rasa sweet je Inche Tunang ni.
***
MUHAMMAD AMMAR
            Hampir terjatuh aku dari kerusi apabila papa tiba-tiba cakap nak bawak aku jumpa Damia. Kenapa pulak tiba-tiba ayah nak aku jumpa dia? Bukan ke hari tu aku cakap nak jumpa masa akad nikah nanti?
            “Kenapa papa nak bawak Am jumpa dia?”
            Papa tersenyum. Aku dah garu kepala.
            “Lebih elok kan kalau Am jumpa dia dulu. Apa salahnya kan?”
            “Memang elok tapi Am malu...” Aku dah memandang lantai. Muka pun terasa berbahang sekarang ni.
            “Nak malu apa. Nanti dah kahwin, hari-hari nampak kat depan mata,” usik Kak Ngah sambil ketawa.
            Aku menggigit bibir. Haih, nak bagi alasan apa lagi sekarang ni?
            “Yelah...yelah. Am pergi jumpa dia,” putusku akhirnya. Lagipun apa salahnya kan? Bukan pergi sorang-sorang. Ada mama, papa semua. Insya-Allah okey je.
            Tapi, masalahnya sekarang... hati aku ni okey ke tidak?
**
NURUL DAMIA
“HAH?”
Tersembur terus air kopi yang aku tengah minum sekarang. Nasib baik aku cepat berpaling ke tempat lain. Kalau tak, mau muka Abang Ngah ni basah dengan air kopi.
“Ya Allah, budak ni... Nak kahwin pun buat perangai macam ni.” Kak Long mengelap muka dan baju aku yang basah sedikit. Abang Ngah pulak dah gelak sakan.
“Dia nak datang jumpa Mia?!”
Abang Ngah mengangguk tapi masih lagi ketawa. Aku dah ketap gigi. Ada yang kena jirus dengan air kopi ni nanti.

            “Buat apa?”

“Buat bodoh,” sindir Kak Long. Terus aku cubit lengan Kak Long. Sedap-sedap je sindir aku!
“Nak jumpa awaklah, dik oiii! Takkan nak jumpa abang dengan akak kot?!” Kata Abang Ngah sambil memasukkan karipap ke dalam mulut.
“Alaa....”
“Apa ala-ala? Jumpa bakal suami kot. Tak nak ke?”
Aku cebik bibir. Bukan tak nak tapi malu. First time kot nak jumpa. Selama ni, cakap pun ikut SMS dengan surat. Mana pernah dia dengar suara Inche Tunang tu!

            “Malulah...”

“Nak malu apa? Nanti jumpa dia jugak!” ucap Kak Long sambil tersengih.
“Over la!” Sekali lagi aku nak mencubit lengan Kak Long tapi laju je Kak Long lari pergi duduk sebelah Abang Ngah.
“Kesian la Ammar nanti. Isteri dia Ratu Cubit!” Usik Abang Ngah sebelum menjelir lidah. Aku dah berpeluk tubuh tapi hati ni tetap berdebar-debar. Jumpa Inche Tunang?
Alahai...


p/s : Pendek je part 2. Sorry ye :) Enjoy!



Photobucket

13 comments:

  1. opss baru nak feeling ..tgk2 dan bersambung ..naper pendek sgt...tp serius citer nie best lah :) tahniah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee... konon2 nak buat saspens :D terima kasih <3

      Delete
  2. Replies
    1. hahaha! sabar nina :D nnti kite update lagi :)

      Delete
  3. alahai.. comel la dyeorg nie. suke3x

    ReplyDelete
  4. panjang pendek tu bukn ukuran nya dik liya. k.jiba rs sngt b'puas hati ngn en3 ni. smga takdir jodoh mrk b'jalan dgn sempurna. Damia n Ammar sngt2 menyentuh hati akk. kemanisan dalam batasan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kak jiba :') yup, kemanisan dalam batasan.

      Delete
  5. comei sangat2... suka! hehehe.. entah camne dieorang time jumpa nanti.. hehe

    ReplyDelete
  6. argghh... x sabar nak tggu depa jumpa...
    macam manalah ragamnya kan?
    of coz dua2 saling menunduk dengan debaran yang menggila.. hehhhe

    ReplyDelete

♥ Thanks for the comments.

Tomodachi :)

...